top of page
Anchor 1
Search
  • Writer's pictureצביקה מוזס

? מה עושים לאחר מעורבות בתאונת דרכים

Updated: Jul 25, 2022

כל מי שנוהג ברכב או משתמש בכביש כהולך רגל או רוכב אופניים, עלול להיקלע לתאונת דרכים, גם אם אין הוא אשם בגרימתה. מידי שנה מתרחשות בישראל, אלפי תאונות דרכים, רובן תאונות עם נזקים לרכוש בלבד או עם נפגעי גוף באורח קל. תאונות דרכים לא מעטות מסתיימות בפציעות חמורות מאוד ואף באובדן חיים.



מעורבים בתאונת נזק בלבד

ראשית, יש לוודא כי איש מהמעורבים לא נפגע ולא נדרש טיפול או פינוי רפואי. החוק קובע כי בתאונת דרכים ללא נפגעים, על הנהגים לפנות את הכביש על מנת לצמצם הפרעה וסיכון לתנועה. טרם פינוי הרכבים, חשוב לתעד בצילום את זירת התאונה וכלי הרכב במקום עצירתם, במספר תצלומים ממרחק המאפשר להבחין בכל הזירה. בעת החלפת פרטים עם המעורבים, חשוב לוודא:

א. צילום היקפי של כלי הרכב המעורבים לתיעוד נזקיהם.

ב. זיהוי הנהגים המעורבים עם תעודה מזהה.

ג. לרשום כמה נוסעים היו ברכבים המעורבים.

ד. קבלת כל פרטי הנהג: שם ומשפחה, כתובת, טלפון, פרטי פוליסת ביטוח ומספר הרכב.

בשום פנים ואופן, אסור להתפתות ולחתום על מסמך או הצהרה מאולתרת ולקחת אחריות על גרימת התאונה, גם אם נדמה לכם כי אתם אשמים.

ככלל, בתאונה ללא נפגעים, אין חובה לדווח למשטרה, אך ייתכנו מקרים בהם חברות הביטוח יידרשו אישור משטרה.

במקרים בהם, הנהגים המעורבים מסרבים למסור פרטים, דיווח למשטרה והגעת שוטר למקום התאונה, יסייעו בהחלפת פרטים מסודרת. כמו כן, ניתן לגשת ליחידות הבוחנים במשטרה , לדווח על המקרה ולבקש פרטי בעל רכב ע"פ מספר הרכב המעורב. תאונה עם נפגעים

מיד משהתברר כי בתאונה יש נפגעים בגוף, חל איסור מוחלט להזיז את כלי הרכב המעורבים ממקום עצירתם לאחר התאונה. יש להודיע מיידית למשטרה ולמד"א ולהימנע מהזזת הנפגעים אלא לשם הצלת חיים. מיד עם קבלת הדיווח על תאונת דרכים עם נפגעים, מוקד 100 של המשטרה, מדווח את פרטי התאונה ליחידת הבוחנים בתחום גזרתה התרחשה התאונה.

משטרת ישראל, מגדירה תאונת דרכים עם נפגעים כתאונה דרכים שאירעה עקב עבירת תעבורה ובשל הימצאו של רכב בדרך וכתוצאה מכך נפגע אדם.

בהתאם לסוג התאונה וחומרתה, יוחלט על יציאת בוחן תנועה לזירת התאונה לשם חקירתה ולקביעת הסיבות לתאונה ובאחריות מי מהמעורבים התאונה נגרמה. לא כל תאונת דרכים תיחקר ולא בכל תאונה יוגש בהמשך כתב אישום כנגד הנהג שגרם לתאונה. ההחלטות בעניין, נקבעות ע"פ קריטריונים שקובע אגף התנועה במשטרה ותלויה בחומרת העבירה שגרמה לתאונה ו\או חומרת הפציעות של הנפגעים בתאונה. נהלי אגף התנועה של המשטרה, מפרטים את סוגי העבירות החמורות, בהן בכל מקרה ובכל חומרת תאונה, תפתח המשטרה בחקירה ויוגש כתב אישום במידה וימצאו ראיות לכאורה לאחריותו של נהג לגרימת התאונה:

עקיפה שלא כחוק, אי מתן זכות קדימה לרכב, אי מתן זכות קדימה להולך רגל, אי ציות לעצור, אי ציות לתמרור זכות קדימה, אי ציות לרמזור, שיכרות/סמים, מהירות מופרזת, מטען יתר, נהיגה ברכב לא תקין, נהיגה בזמן פסילה או ללא רישיון נהיגה, פגע וברח/הפקרה.


כיצד חשוב לנהוג בזירת תאונה עם נפגעים?

לזירת תאונה עם נפגעים, יגיעו בד"כ סיירי תנועה ולאחריהם בוחני התאונה. הסיירים, אשר תפקידם לשמור על הזירה ולהכווין את התנועה, מתבקשים לרשום דוח פעולה על שלל פעולותיהם בזירה. גם מצלמת הגוף אותה נושא כיום כל שוטר סיור, מתעדת בוידאו כל אמרה של הנוכחים במקום. לא אחת, סיירי התנועה, פונים אל הנהגים המעורבים ומבקשים לשמוע את גרסתם. מדובר בהליך של תשאול וחקירה לכל דבר. חשוב לדעת כי כל נהג מעורב בתחילת החקירה, הינו חשוד וצפוי להיחקר באזהרה. לכן, טרם תשאולו או חקירתו של חשוד, חובה על שוטר, כל שוטר, להזהיר את החשוד ולאפשר לו להיוועץ בעו"ד. זכות ההיוועצות עם עורך דין, הינה זכות מהותית, אשר יש בכוחה להשפיע על גורל הנאשם בתיק כולו. כך יש להתייחס גם לתשאול הקצר והסימפטי, ככל שיהיה, של שוטר התנועה בהגיעו לזירת התאונה.

גם בוחן התנועה, בהגיעו לזירת התאונה, יבקש לשמוע מהנוכחים במקום, כיצד התרחשה התאונה. על הנהג המעורב, לדרוש להיוועץ עם עו"ד, טרם מענה לכל תשאול או פעולת חקירה, כבר בזירת התאונה. חשוב לציין, כי בזירת התאונה, עשוי בוחן התנועה לבצע פעולות מקצועיות הדורשות את השתתפות הנהגים המעורבים. כגון: הצבעה על מקום הפגיעה במקרה של פגיעה בהולך רגל, ניסוי שדה ראיה. תוצאות ביצוע פעולות אלה, הן ראיות לכל דבר בתיק החקירה. הנהג החשוד, לרוב אינו מבין ואינו מעריך את הפוטנציאל המפליל בראיות נוספות אלה.


באיזה שלב רצוי להיוועץ בעורך דין ?

קיבלת כתב אישום והזמנה לבית משפט לתעבורה, משמע, חקירת התיק הסתיימה זה מכבר והתביעה המשטרתית או הפרקליטות החליטו והגישו כתב אישום כנגדך. מדובר בשלב מתקדם מאוד בהליך מיצוי הדין עם נהג אשר גרם לתאונת דרכים, לכן, רצוי להיוועץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בייצוג נאשמים בתאונות דרכים, מוקדם ככל האפשר ואף רצוי מיד לאחר התרחשות התאונה. מרגע התרחשות התאונה ועד להגשת כתב האישום, הנהג החשוד בגרימת התאונה, שותף במהלכי חקירה וניסויים שונים שמבצעים בוחני התנועה. השתתפות הנהג החשוד בהליכים אלה ללא היוועצות מקדימה, עלולה להפלילו ולהקשות בהמשך על ניהול ההגנה במשפט. בידיו של עורך דין תאונות דרכים, המייצג נהג המואשם בגרימת תאונת דרכים, מגוון של אפשריות פעולה להתמודדות עם כתב האישום כבר בשלבים הראשונים, טרם התחלת ההליך המשפטי בבית המשפט לתעבורה, בבדיקת חומר הראיות ואפשרות ביטול כתב האישום או שינוי סעיפי האישום לסעיפים קלים יותר. בהמשך, עם התחלת הליך משפטי הכולל דיוני הוכחות, יכול עורך דין תאונות דרכים, לחקור את עדי התביעה באופן מקצועי אשר עשוי להוביל לערעור והחלשת האישומים ואף לאפשרות זיכוי הנאשם.


חשיבותו של בוחן תנועה מטעם הנאשם

​בכל תיק תאונת דרכים המתנהל בבית משפט לתעבורה, בוחן התנועה המשטרתי, הוא עד מרכזי של התביעה. למעשה, במרבית תיקי התאונות, פעולותיו של בוחן התנועה בתיק והמסמכים שיצר, מהווים את ליבת חומר הראיות. מקצועיותו של הבוחן תבחן בהליך המשפטי. כשלים בעבודת הבוחן הבאים לידי ביטוי באיסוף ממצאים לקוי, אי מיצוי שלבי החקירה, הסקת מסקנות שגוייה ועוד טעויות הנעשות לעיתים עקב מגוון פעולותיו הרחב של בוחן תנועה בעת חקירת תאונות דרכים, כל אלה, עשויים להשליך על הצלחת התביעה להביא להרשעת הנהג הנאשם, בסופו של הליך משפטי. כאן נדרש, תפקידו הייחודי של בוחן תנועה עד מומחה מטעם צוות ההגנה המשפטית והנאשם, אשר מופקד מתוקף מומחיותו, על בדיקה מקצועית, של כל חומר הראיות בכל הקשור לכלל פעולותיו של בוחן התנועה בתיק התאונה. בוחן תנועה, מקצועי ומנוסה, יבחן את חומר הראיות ויסייע בחקירת מומחי התביעה. מעורבותו זו של בוחן תנועה פרטי, עשויה להביא כבר בתום פרשת התביעה, למצב בו יוטל ספק ביכולתה של התביעה להוכיח אשמתו של הנהג. חשוב לזכור, כי עורך דין, המייצג נאשם במשפט פלילי \ תעבורה, המבקש להציג ממצאים ומסקנות מקצועיות הסותרות את דעת מומחי התביעה, חייב להיעזר במומחה מטעמו, אשר בית המשפט מכיר במומחיותו.

66 views0 comments
bottom of page